niedziela, 10 stycznia 2016

Ciasto drożdżowe cytrynowe-do odrywania

Znalazłam świetny przepis na ciasto drożdżowe - do odrywania
a leci to tak:

Pachnaca, bardzo intensywnie cytrusowa drozdzowka, ktorej nie trzeba kroic ;)
Przepis Flo Braker z ksiazki Baking for All Occasions...



Składniki

Ciasto:
2 3/4 (350g) szklanki maki
1/4 (50g) szklanki cukru
2 1/4 lyzeczki drozdzy instant
szczypta soli
1/3 szklanki mleka
55g masla
1/4 szklanki wody
1 1/2 lyzeczki ekstraktu z wanilii
2 duze jajka

cytrynowa posypka:
1/2 szklanki cukru (mozna dac troche mniej)
3 lyzki otartej skorki z cytryny (z 3 cytryn)
1 lyzka otartej skorki z pomaranczy

55g rozpuszczonego masła

Przepis

2 szklanki maki wymieszac z cukrem, drozdzami i sola w misce miksera.
Mleko z maslem mocno podgrzac, az maslo sie rozpusci, zdjac z palnika, dodac wode i odstawic az troszke przestygnie - dodac wanilie i wymieszac. Wlac do miski z maka i wymieszac lopatka.
Wyrabiac mikserem dodajac jajka po jednym. Dodac nastepne 1/2 szklanki maki i jeszcze chwilke wyrabiac az ciasto bedzie miekkie i gladkie (ale ciagle lepiace).
Przelozyc na posypana maka stolnice i wyrabiac kilka minut, podsypujac ewentualnie pozostala maka - koncowe ciasto powinno byc miekkie i elastyczne jak plastelina i nie kleic sie do rak.
Przelozyc do miski, przykryc i zostawic w cieplym miejscu na 1 godzine, az podwoi swoja objetosc.

W tym czasie wymieszac cukier ze skorkami cytrusowymi w malej miseczce, rozpuscic maslo i wysmarowac maslem foremke keksowa 22x12cm.

Wyrosniete ciasto przelozyc na stolnice, rozwalkowac na prostokat o wymiarach 50x30cm, posmarowac maslem i pokroic na 5 poprzecznych pasow (30x10cm).
Rozsypac na pierwszym prostokacie 1 1/2 lyzki mieszanki cukru ze skorkami, przykryc drugim i tak dalej, konczac na warstwie cukru.
Teraz pokroic ciasto znowu w poprzek na 6 rownych paskow (10x5cm) i ukladac je na sztorc w keksowce.

Powinno zostac troche luznego miejsca po bokach... przykryc i zostawic do ponownego wyrosniecia na okolo 45-60 minut.
Rozgrzac piekarnik do 180ºC, piec okolo 30 minut az ładnie sie zrumieni na wierzchu. Przestudzic w formie 15 minut, wyjac i ewentualnie polukrowac.
Zrobiłam dokładnie według przepisu i gdy została jedna keksówka zjedzona zorientowałam się,że nie zrobiłam fotki. Została mi mała keksóweczka i jej własnie zrobiłam fotke bo ocalała od zjedzenia.
To co czytacie powyżej pochodzi z tamtego przepisu - dokładnie.

MOJA WERSJA PONIŻEJ

Z dużej keksówki cisto zniknęło zanim zrobiłam fotkę.

Moje ciasto w małej keksóweczce wygląda tak

Po oderwaniu kilku kawałków
Jest świetne. Pracy mało.
Co zmieniłam w przepisie? 
Uważam, ze przepis jest przetłumaczony niby ok , ale wprowadza sporo zamieszania. 
Ciasto drożdżowe przygotowałam tak:
zamiast drożdży instant użyłam świeżych1/2 opakowania
mąki 500g, cukru 1/2 szklanki
sól - szczypta.Olejek cytrynowy
10 dkg masła miękkiego. 
1 jajko
2 zółtka.
Na posypkę cukrową 
1/2 szklanki cukru - ja dąłam trzcinowy
skórka z 3 cytryn i 1 pomarańczy.
Wykonanie
Zrobiłam zaczyn z mąki ok 10 dkg drożdży i mleka letniego. Rozmieszałam to wszystko trzepaczką, przykryłam ściereczką i po pół godzinie urosło,że ho ho.
Dodałam resztę mąki tj ok 40 dkg, cukier  1/2 szklanki, jajka, masło i olejek cytrynowy. Wyrobiłam ciasto tak by odchodziło od ręki.
przzykryłam ściereczką i po pół godzinie w cieple wyrosło jak grzyby po deszczu.
Teraz
uwaga
Wyłożyłam na stolnice z podsypana mąką i rowałkowałam na prostokąt
50x30
Nożem pokroiłam na paski ok 10 cm te 50 cm na 5 pasków o szerokości 30cm
czyli powstało 5 pasków o szerokości 30cm
a tzw wysokości 10cm.
Teraz posypkę - czyli cukier plus skórki z otartych cytryn i pomarańczy ( po uprzednim wyszorowaniu i sparzeniu, starciu na drobnej tarce tylko kolor bez białego bo gorzkie)
w ilosci 1,5 łyżki roztarłam na pierwszym pasku. Na ten pasek nałożyłam drugi tak jak krążki torta wzwyż, posmarowałam kolejną porcją posypki cukrowej i następny pasek na to. Itd z posypką. tak, ze na ostatnim pasku była posypka na wierzchu.
czyli mamy 5 pasków ułożonych jeden na drugim.
Teraz nożem kroimy te paski na 6 równych cześci.
Układamy każdą kolejną część tak jak chleb krojony w keksówce, jedna porcja za drugą. Pamietając by kolejna dotykała poprzedniej posmarowanej posypką.
Jeśli zrobicie to z takiej ilości mąki jak ja podałam to wychodzi jedna keksówka większa, a druga mniejsza.
Ciasto ułożone w keksówce przykrywamy ściereczką i czekamy ok 1/2 do godziny by urosło. W tym czasie nagrzewamy piekarnik na 180 stopni. Ciasta, ciasta wkładamy do piekarnika i po 30-35 minutach jest gotowe.
Otrzymałam dwie keksówki jedna dużą , drugą małą wspaniałego ciasta.
Po upieczeniu i ostudzeniu - nie kroimy nożem tylko odrywamy kawałki tak jak są zaznaczone na cieście.
Palce lizać. Polecam. 
Więc który przepis wam bardziej odpowiada z tego skorzystajcie.
Postaram się kiedyś zrobić fotki kolejnych przygotowań lub filmik.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz